onsdag 22 augusti 2012

Tisdagsbak!

Min morgon spenderades i att kolla på lite olika recept inför morgondagens dinner party. Efter en liten stunds letande hittade jag en fantastisk cheesecake som jag var tvungen att titta närmare på. Receptet lånade jag från Willow Bird Baking som du kan spana in här, där receptet verkar vara modifierat/sammanslaget från två andra recept. Finurligt, det kanske man ska testa - slå ihop goda recept till ett?!

Så efter att jag hade hittat till den mysiga bloggen insåg jag att receptet var ganska långt och behövde översättas. Jag satte mig ned och började skriva ner allt. Under tiden insåg jag även att jag skulle behöva byta ut en del ingredienser som skulle vara svåra att få tag på, så liiiite improvisering blev det. Vilken tid det tog! Anyhow, klockan fyra började jag med baket och alldeles strax ska jag avsluta tårtan - ni fattar. Den tar tid! Pjuh. Almost there.

Eftersom jag inte hittade nåt liknande recept var jag ju tvungen att ta kort på cheesecaken under processens gång, om någon där ute skulle vilja testa den. Receptet lägger jag ut senare, orkar nog inte skriva så mycket ikväll.


Jag började med att smula ned Ballerinakex med kladdkakssmak. Eftersom jag inte har min assistent ännu fick jag separera kakorna från fyllningen och slå med en kavel, funkade bra men smulorna blev aningen grövre. Kanske är en smaksak, finfördelat eller lite grövre? Efter det gjorde jag en tryffelsmet, eller en ganache som det heter, som fick bli ett bottenlager. Därefter gjorde jag cheesecake-lagret med smak av kaffe. Gott gott.



När även toppingen var på och färdig såg tårtan ut enligt bilden uppe till vänster. Kakan ska först kylas 30 minuter i rumstemperatur för att därefter kylas ytterligare i kylen under minst TRE timmar. Precis innan tårtan ska tas ut och processen fortsätter kan man göra en cookie dough (som ska vara i frysen i 30 minuter, så det är bra om man får till allt i rätt timing). I min cookie dough hade jag i lite Marabou mjölkchoklad (skymtar lite på ena bilden, yes yes) och även lite mörk choklad. Sedan ska smeten bredas ut på en form som är av samma storlek som springformen tårtan bakades i. Efter 30 minuter (minst) i frysen är allt redo att sammanställas - och det är där jag är nu (med lite försening pga detta inlägg dock). En bild på den färdiga tårtan och även receptet kommer imorgon...

Kom på att jag inte har uppdaterat på hela helgen. Skön helg som bestod av fika, jobb och godis/film/tv-spelskväll :)


Här tar vi en lugn fika i solen på Strandgatans uteservering. Jag var bara tvungen att testa en Karamellatte eftersom Maria och Magda hade druckit sådana sist gång vi fikade. Smakade gott. Helt otroligt solig dag var det för övrigt.


Godis... eller vindruvor? Vad väljer man till filmen? För mig blev det lite allt möjligt. Jag började med att dela på ICA's motsvarighet till Ben&Jerry's med Maria, efter det blev det lite godis, lite vindruvor och avslutningsvis någon snacksblandning som Magda hade stått för. Det slutade med att vi tittade på filmen som gick på 7an, nämligen Sagan om Konungens Återkomst, och eftersom jag redan hade sett delar av den kvällen innan (på en annan kanal) så valde jag att slumra till vid väl valda scener. Precis efter spindelscenen med Frodo vaknade jag till ganska tvärt - det hade kommit in en "pappa långhoppa" i rummet --> Betti klarvaken. Bra timing!

Nu måste jag fixa färdigt innan jag blir riktigt trött. Ska se om jag hinner skriva imorgon. Ser fram emot imorgon kväll :)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar